HCI Bibliography Home | HCI Conferences | RoCHI Archive | Detailed Records | RefWorks | EndNote | Hide Abstracts
RoCHI Tables of Contents: 040506070809101112131415

Romanian National Conference of Human-Computer Interaction -- RoCHI 2004

Fullname:National Conference on Human-Computer Interaction -- RoCHI 2004
Editors:Stefan Trausan-Matu; Costin Pribeanu
Location:Bucuresti, Romania
Dates:2004-Sep-23 to 2004-Sep-24
Publisher:Printech Bucuresti
Standard No:ISBN 973-718-053-4; hcibib: RoCHI04
Papers:33
Pages:314
Links:Conference Home Page (defunct) | SIGCHI Romania Home Page
Unele observatii asupra modelelor mentale BIBAK 1-8
  Gheorghe Iosif
Sunt mentionate o serie de motive pentru care nu exista inca o definitie unanim acceptata a conceptului de model mental si se prezinta cateva elemente definitorii ale acestui concept. De asemenea, se precizeaza ca modelul mental este un sistem de cunostinte despre sarcina si mediu. Acest model are o structura supraordonata si dinamica a cunostintelor privind sarcinile si sistemele fizice si este necesar sa existe compatibilitate intre caracteristicile modelului mental si caracteristicile sistemului proiectat.
Keywords: model mental, model conceptual
BalkaNet: ontologie lexicala multilingva BIBAK 9-22
  Dan Tufis
Intre multiplele ontologii existente, ontologiile lexicale multilingve au statut aparte. Structurate asemanator cu ontologiile clasice, cele lexicale se diferentiaza fundamental prin faptul ca fiecarui concept ii corespund unul sau mai multe cuvinte din vocabularul unei limbi naturale. Lucrarea prezinta o ontologie lexicala multilingva, compatibila cu EuroWordNet, accentul fiind pus pe componenta corespunzatoare limbii romane. Indexul interlingual, ce permite echivalarea sensurilor cuvintelor in diferitele perechi de limbi este reprezentat de Princeton WordNet2.0. Indexul interlingual este la randul lui pus in corespondenta cu SUMO, ontologia de nivel superior propusa de IEEE ca standard de reprezentare a cunoasterii generice.
Keywords: BalkaNet, ontologii lexicale, wordnet
Noi directii in studiul interactiunii om-calculator: teoria activitatii cognitive distribuite BIBAK 23-32
  Ana-Maria Marhan
Cognitia distribuita (Distributed Cognition, DC) este o paradigma de cercetare relativ noua in domeniul stiintelor cognitive, avand un impact puternic si asupra cercetarii si practicii HCI. Luand in considerare inalta variabilitate a modului in care DC este abordata, lucrarea isi propune sa ofere o sintetiza a principalelor asumptii si principii ale DC si discuta o serie de implicatii pentru proiectarea interfatarii om-calculator. Sunt prezentate cateva dintre principii teoretico-metodologice ale DC si sunt trecute in revista diferentele fata de abordarea traditionala. Din acest punct de vedere, in aceasta lucrare vom aborda artefactele cognitive, interfetele om-calculator in speciqalm, ca fiind componente ale sistemelor cognitive distribuite.
Keywords: sisteme cognitive distribuite, etnografie cognitiva, interfatare om-calculator
Comportament adaptiv pentru interfete utilizator avansate. Comunicarea prin intermediul gesturilor BIBAK 33-42
  Delia Mitrea; Dorian Gorgan
Lucrarea cuprinde un studiu referitor la interfetele utilizator adaptive, sensibile la necesitatile si preferintele utilizatorului, insistandu-se asupra posibilitatii de comunicare prin mijloace naturale, anume prin gesturi. Sunt prezentate atat metode specifice de interpretare a gesturilor, din domeniul recunoasterii de forme si al procesarii de imagini, cat si o posibilitate de implementare prin intermediul modelului obiectelor active (AOM). Sunt discutate si aspecte legate de performanta, urmarindu-se ca viteza de executie sa fie minima.
Keywords: gesturi, interactiune naturala, interfete adaptive
Aspecte ale atractivitatii interfetei om-calculator in colaborarea echipelor virtuale BIBAK 43-52
  Bogdan Calcan
Lucrarea de fata si-a propus sa sublinieze modalitatile in care atractivitatea unei interfete om-calculator poate actiona asupra eficientei activitatii umane asistate de calculator la nivel de grup. Am lansat ipoteza conform careia utilizarea in interfata a unor metafore familiare si intuitive, care, pe langa facilitarea cognitiva a interactiunii, contribuie la crearea unei interfete atractive din punct de vedere social pentru utilizator, poate conduce la o crestere a utilizabilitatii generale a sistemului. Acest studiu teoretic poate fi considerat o sinteza explicita, utila in clarificarea acestei probleme indelung dezbatute in literatura de specialitate.
Keywords: cooperare asistata de calculator, atractivitatea interfetei, metafore
Influenta trasaturilor de personalitate asupra interactiunii om-calculator BIBAK 53-62
  Horia D. Pitariu
Diferentele individuale cognitive sau noncognitive, sunt importante in interactiunea cu calculatorul, mai ales a incepatorilor. Cercetarea intreprinsa descrie maniera in care particularitatile individuale ale utilizatorilor naivi interactioneaza cu computerul. Studiul incearca sa descopere unele dimensiuni de personalitate care pot influenta modelul mental al utilizatorilor si procesul de comunicare existent intre utilizatorii naivi si computer.
Keywords: ergonomie cognitiva, interactiunea om-calculator, proiectarea interfetelor cu utilizatorul, diferente individuale, anxietatea ca stare si trasatura
Modelarea formala a navigarii web - impactul asupra utilizabilitatii BIBAK 63-71
  Adriana-Mihaela Tarta
In aceasta lucrare se prezinta o noua metoda de abordare a modelarii navigarii in Internet, folosind retelele Petri. Alegerea acestui formalism se justifica prin proprietatile de care dispune: reprezentare grafica, executabilitate, descrierea concurentei, existenta instrumentelor de verificare automata a proprietatilor importante pentru utilizabiliate a retelor Petri, precum: absenta blocajelor, reinitializabilitate, posibilitatea atingerii unei stari.
Keywords: Web, retele Petri, utilizabilitate
Asigurarea interactiunii om-calculator prin intermediul instrumentelor Web BIBAK 72-81
  Sabin Corneliu Buraga
Lucrarea propune o solutie bazata pe diverse componente Web (agenti si servicii Web) pentru asigurarea interactiunii dintre persoanele mobile si aplicatiile rulate pe diverse calculatoare eterogene conectate la Internet.
Keywords: interactiune, agenti, XML
A treia dimensiune a magazinelor on-line BIBAK 82-90
  Stefan-Ciprian Tanasa
Aceata lucrare prezinta caracreristicile magazinelor virtuale on-line existente, precum si avantajele si dezavantajele utilizarii de continut tridimensional. Sunt prezentate si posibilitatile de includere a mediilor virtuale interactive multiutilizator si implicatiile acestora precum si tehnologiile aferente.
Keywords: realitate virtuala, 3D, e-shop, e-business, RTP, VRML, X3D, Java
Interfata web personalizata pentru aplicatii multi-utilizator pe Internet BIBAK 91-98
  Laura Ciocoiu; Dragos Barbu; Dragos Nicolau; Cristian Paraschiv
Lucrarea de fata descrie un instrument de modelare si personalizare a unei interfete utilizator, folosite in reteaua Internet. Instrumentul utilizeaza concepte ale ingineriei de cunostinte. Lucrarea contine un studiu de caz de modelare a unei interfete utilizata in monitorizarea geografica unei regiuni.
Keywords: modelare, interfete web personalizate
Portal Concept - O arhitectura de portal modularizat personalizabil BIBAK 99-107
  Victor Alexandru Popescu; Adela Buzuloiu
Pe masura ce a crescut complexitatea si diversitatea informatiilor disponibile dintr-un portal s-a impus atat structurarea acestora cat si cresterea accesibilitatii lor. Evolutia tehnologica a permis dezvoltarea de interfete din ce in ce mai prietenoase si mai personalizate, care sa faciliteze utilizatorului accesul la informatie. In cadrul acestei lucrari se va descrie arhitectura originala a unui portal institutional modularizat care permite selectarea si prezentarea informatiei intr-un mod personalizat si sigur. Sunt prezentate serviciile de baza ale sistemului numit PortalConcept, precum si modul lor de a interactiona si genera cod valid.
Keywords: modularizare, personalizare, securitate
Interfete vocale cu utilizatorul prin VoiceXML 2.0 BIBAK 108-114
  Andrei Bautu; Elena Rogojina
Prin VoiceXML 2.0, W3C intareste legatura intre industria telecomunicatiilor si cea a Internetului, oferind un standard deschis pentru dezvoltarea aplicatiilor controlate vocal. VoiceXML extinde infrastructura aplicatiilor web standard pentru a permite utilizatorilor sa acceseze continut si aplicatii web prin intermediul telefonului. Acest articol prezinta elemente esentiale ale VoiceXML 2.0 folosite pentru crearea interfetelor vocale cu utilizatorul. Primele doua sectiuni contin informatii generale despre VoiceXML si interfete vizuale si vocale cu utilizatorul. Sectiunea a treia prezinta termeni si concepte ale VoiceXML 2.0. Sectiunile patru, cinci si sase prezinta structura documentelor VoiceXML 2.0 si marcaje folosite frecvent in interiorul acestora.
Keywords: VoiceXML, interfete vocale cu utilizatorul (VUI), accesibilitate
Graful - modalitate de reprezentare a elementelor interfetei cu utilizatorul BIBAK 115-121
  Adrian Stanciulescu; Quentin Limbourg; Jean Vanderdonckt
Lucrarea descrie modul in care interfetele grafice cu utilizatorul pot fi reprezentate sub forma unui graf asfel incat fiecare element al interfetei (ferestra, buton, meniu, etc.) sa fie reprezentat printr-un nod al grafului, iar dependentele dintre elemente sa fie reprezentate prin arcele grafului. Structura grafului astfel realizat este codificata cu ajutorul unui limbaj de descriere a interfetei cu utilizatorul (USIXML).
Keywords: graf, limbaj de descriere a interfetei cu utilizatorul
Abordari privind imbunatatirea utilizabilitatii sistemelor interactive BIBAK 122-129
  Alexandru Balog
In cadrul acestei lucrari se descriu noi abordari privind realizarea si imbunatatirea utilizabilitatii sistemelor interactive, si anume: specificarea si masurarea utilizabilitatii, proiectarea centrata pe utilizator si evaluarea capabilitatii unei organizatii de a realize sisteme utilizabile.
Keywords: utilizabilitate, ISO 9126, ISO 9241, ISO 13407, ISO TR 18529
Proiectarea optima a cataloagelor online BIBAK 130-134
  Adrian Mihalache
Catalogul online al unei colectii de entitati, caracterizate, fiecare, de un set de atribute, constituie un sit web de pagini legate intre ele, fiecare pagina corespunzand unei entitati (produs, in cazul comertului virtual). Un catalog online de calitate este esential pentru succesul intreprinderii virtuale. El trebuie sa ofere utilizatorilor accesul rapid la informatia relevanta. In lucrarea de fata se propune un model al catalogului de tip arbore de decizie si doua metrici referitoare la calitatea lui. Aceste metrici sunt bazate pe popularitatea produselor si pe importanta relativa a caracteristicilor acestora.
Keywords: comert virtual, arbore decizional, metrici ale calitatii
SmartPartner -- interfata si metode de interactiune pentru Tablet PC BIBAK 135-144
  Mihai Alexandru Serea; Petru Jucovschi
Imbunatatirea vietii de zi cu zi a utilizatorului a stat dintotdeauna la baza dezvoltarii de noi tehnologii. Domeniul IT nu face exceptie, iar solutia noastra confirma acest fapt prin includerea de tehnologii moderne in complexul mecanism educational. SmartPartner prezinta noi materializari ale conceptelor clasice implicate in procesul de invatare, cum ar fi lectie, caiet, creion sau notite, adaugand noi trasaturi acestora, in incercarea de a imbunatati cateva atribute esentiale: utilizabilitatea, mobilitatea, ergonomia si estetica. Scopul nostru a fost acela de a pastra o stransa legatura cu realitatea pentru ca efortul depus de utilizator in procesul de intelegere si adoptare a acestei solutii sa fie minimal.
Keywords: utilizabilitate, mobilitate, ergonomie
Un model de structurare si descriere a recomandarilor de utilizabilitate BIBAK 145-154
  Costin Pribeanu
Cresterea interesului pentru calitatea interfetei cu utilizatorul a condus la aparitia unor colectii de prescriptii de proiectare si evaluare cu un grad ridicat de diversitate si inconsistenta. In cadrul acestei lucrari se prezinta un model de structurare si descriere a recomandarilor de utilizabilitate, pornind de la relatia dintre criterii, euristici si recomandari. Modelul este exemplificat cu ajutorul unui set de recomandari pentru situri web de comert electronic.
Keywords: prescriptii de proiectare, criterii, euristici, recomandari de utilizabilitate
Un studiu comparativ al utilizabilitatii ziarelor on-line BIBAK 155-163
  Dragos Nicolau
In cadrul prezentei lucrari ne propunem sa analizam siturile web ale unor ziare cunoscute. Evaluarea va fi de tip euristic, deci conforma unui set de norme de utilizabilitate. Dupa prezentarea euristicilor si recomandarilor relevante pentru ziare on-line, vom analiza utilizabilitatea a sapte ziare on-line din Romania, axandu-ne pe prima pagina, pe facilitati de navigare, pe pagina de sport si pe contactul cu cititorii.
Keywords: utilizabilitate, evaluare euristica, ziare on-line
Managementul identitatii virtuale. Studiu de caz asupra comunicarii sincronice online BIBAK 164-173
  Dan Dragomirescu; Valentina Marinescu
Lucrarea analizeaza modalitatea de construire a unor identitati virtuale in cazul comunicarii sincronice online. Concluzia cercetarii realizate este ca nickname*-urile utilizate pentru a comunica pe chat reprezinta modalitatea principala de management al identitatii in spatiul virtual.
Keywords: comunicare, identitate, comunitate virtuala
Identitate vizuala via interactiune om-calculator BIBAK 174-183
  Sabin Corneliu Buraga; Adrian Mironescu
Lucrarea prezinta o serie de consideratii privitoare la asigurarea identitatii unei organizatii (academice sau comerciale) prin intermediul interfetei cu utilizatorul a aplicatiilor software pe care le dezvolta ori via situl Web propriu. Se vor oferi detalii despre managementul identitatii folosind principii ale proiectarii judicioase a interfetei-utilizator.
Keywords: identitate, design, imagine
Discursul on-line - O analiza comunicationala. Studiu de caz asupra comunicarii sincronice BIBAK 184-195
  Dan Dragomirescu; Valentina Marinescu
Lucrarea analizeaza modalitatea de organizare a unui discurs prin intermediul IRC. Concluzia cercetarii realizate este ca utilizarea IRC pentru a comunica are drept functie principala stabilirea unei interfete intre real si HiperReal pentru participantii la acest proces de comunicare.
Keywords: comunicare, discurs si text, continut real" si virtual"
Internetul: o provocare tehnologica si sociala BIBAK 196-205
  Simona Stefanescu
Aceasta lucrare reprezinta o abordare sociologica, exploratorie asupra Internetului, un fenomen comunicational a carui amploare il pozitioneaza pe unul din primele locuri ale listei noilor tehnologii de informare si comunicare in masa. Abordarea de fata arata ca, dincolo de a fi doar o provocare tehnologica, Internetul este, in aceeasi masura, o provocare deopotriva sociala si sociologica. Pe de o parte, in articol sunt trecute in revista dificultatile conceptualizarii si teoretizarii noului fenomen media, iar pe de alta parte sunt relevate, dupa o prezentare succinta a unor date despre Internet in Romania si in general, provocarile noii diviziuni digitale".
Keywords: Internet, acces, diviziune digitala"
Identificarea actelor de vorbire in dialogurile purtate pe chat BIBAK 206-214
  Stefan Trausan-Matu; Costin Chiru; Radu Bogdan
Lucrarea prezinta doua abordari de analiza a dialogurilor purtate in cadrul unui chat, in vederea identificarii actelor de vorbire. Amandoua adnoteaza semiautomat un corpus de dialog, dupa care, in cea de-a doua se foloseste un model Marlov ascuns pentru a invata probabilitati de succesiune a actelor de vorbire. Acest model este apoi folosit pentru identificarea actelor de vorbire in noi dialoguri.
Keywords: acte de vorbire, DAMSL, modele Markov ascunse
Emotie controlata etic in interfete transculturale BIBAK 215-223
  Boldur-Eugen Barbat; Sorin-Constantin Negulescu
Lucrarea prezinta module arhitectonice de interfata (multimodala) orientata agent, pentru aplicatii interactive destinate inlesnirii comunicarii intre utilizatori din medii culturale diferite in speta, vorbitori de limba romana si vorbitori de limbi europene majore. In acest scop, se reutilizeaza mecanisme care emuleaza emotii, respectiv comportament etic, folosite la agentii din modele experimentale de captologie medicala. Se dau exemple sugestive dintr-un demers transdisciplinar pentru comunicarea romano-germana. Lucrarea conchide ca: demersul se incadreaza in preocuparile Uniunii Europene de reducere a barierelor culturale; modularitatea abordarii asigura adaptarea eficace la orice aplicatii; exemplele sugerate se pot implementa pe configuratii uzuale, fara dificultati tehnice semnificative.
Keywords: agenti de interfata, captologie, etica digitala
Interfata bazata pe ontologii pentru managementul calitatii proceselor intr-o intreprindere virtuala BIBAK 224-233
  Alexandra Galatescu; Taisia Greceanu
Lucrarea prezinta interfata bazata pe ontologii cu caracteristici lingvistice, implementata de autori pentru un sistem de reinginerie a proceselor prin imbunatatirea incrementala si continua a calitatii lor, utilizand tehnologia TQM (Total Quality Management). Ontologiile sunt utilizate pentru crearea dinamica a interfetei, comunicarea intre agentii software care asista echipa de reinginerie si pentru exprimarea ideilor in sesiunile de brainstorming. Se descriu succint interfata sistemului si ontologia de nivel superior cu caracteristici lingvistice, utilizata ca suport conceptual pentru reprezentarea si integrarea ontologiilor de reinginerie, a domeniului si de comunicare. Se exemplifica concepte si propozitii ontologice utilizate in interfata si in exprimarea ideilor asupra procesului analizat.
Keywords: ontologii formale, limbaj natural, brainstorming
Agent de interfata pentru aplicatii de domotica BIBAK 234-242
  Sorin C. Negulescu; George-Tiberiu Serbaneci
Lucrarea prezinta o abordare noua intr-un domeniu care, desi este relativ nou, a ajuns la o oarecare maturitate - si anume - folosirea agentilor de interfata pentru aplicatii de domotica. In prima sectiune sunt facute prezentarile", pentru, trei concepte (domotica, locuintele inteligente si agentii) regasite impreuna pentru prima oara. Partea a doua prezinta lucrarile din domeniu si modul de abordare, iar in partea a treia este prezentat modelul experimental al dublei interfete a utilizatorului cu locuintele inteligente prin a) obiecte inteligente si b) cu agentul de interfata. Ultima sectiune conchide ca modelul are o acceptanta mare, este viabil si poate fi implementat modular, folosind calculatoare cu configuratii nepretentioase.
Keywords: agent de interfata, domotica, inteligenta ambientala
Hiperspatiu AOM BIBAK 243-252
  Cristina Feier; Dorian Gorgan
In aceasta lucrare se analizeaza posibilitatile de extindere ale modelului AOM, in sensul definirii conceptului de hiperspatiu AOM. Noul concept este definit prin analogie cu conceptele omonime folosite in alte domenii. Doua sensuri ale acestui termen sunt larg folosite in literatura de specialitate, unul referindu-se la spatii n-dimensionale, iar celalalt la WWW. Definirea noului concept prin analogie cu WWW se dovedeste mai fructuoasa, hiperspatiul AOM vazut ca si colectie de hipermodele AOM interconectate, oferind o mult mai mare expresivitate pentru dezvoltarea aplicatiilor.
Keywords: AOM, hiperspatiu, hipermodel
Invatare si Adaptabilitate in Modelul de Obiecte Active BIBAK 253-262
  Adrian Groza; Dorian Gorgan
Lucrarea trateaza in cadrul modelului de obiecte active posibilitatile de construire de interfete inteligente si adaptive. In prima parte se propune un model optim de invatare in AOM (Active Objects Model) a cunostintelor care se propaga intre diferite entitati. Se analizeaza trei strategii de propagare ale acestora intre entitati si se propune o metoda prin care interfetele utilizator pot invata si se pot adapta comportamentului utilizatorului. Metoda are la baza legea Fitts. Invatarea este sinonima cu posibilitatea de modificare a dimensiunii tintelor intr-un spatiu abstract din AOM. O entitate des accesata isi va mari dimensiunea in spatiul abstract, rezultand, conform legii Fitts, un timp de accesare mai mic in acest spatiu. Viteza cursorului se modifica in spatiul real, astfel incat timpul de acces la meniuri sa fie cel calculat anterior. Traiectoria analizata este in prealabil trecuta printr-un filtru Kalman.
Keywords: modelul de abiecte active, legea Fitts, fuzzy logic
Elemente de realizare a interactiunilor dintre utilizator si sistemul informatic in IAC BIBAK 263-272
  Adrian Adascalitei
In cadrul acestei lucrari sunt descrise elemente de realizare a interactiunilor dintre utilizator si sistemul informatic in instruirea asistata de calculator (IAC), care reprezinta faza cea mai importanta a procesului de implementare a unui sistem de instruire informatic. Interfata cu utilizatorul student trebuie sa furnizeze toate facilitatile necesare unui student pentru a putea naviga in aplicatie intuitiv si cat mai transparent posibil. Comunicarea mediata de calculator (CMC) contribuie esential la realizarea interactivitatii proceselor didactice.
Keywords: interfata grafica utilizator, interactiuni dintre utilizator si sistemul informatic, instruirea asistata de calculator, navigare interactiva, comunicare mediata de calculator (CMC)
Evaluarea in instruirea asistata - intre optiuni si actiuni BIBAK 273-282
  Constantin-Gelu Apostol; Gabriel Zamfir
Dinamica tehnologiei informatiei genereaza diversitate, din perspectiva modalitatilor de procesare a datelor si produce ierarhii cognitive, din perspectiva structurarii informatiilor si sistematizarii cunostintelor. Consecinta se repercuteaza asupra proiectarii obiectelor de interactiune om-calculator si evidentiaza necesitatea abordarii procesului educational din perspectiva instruirii asistate. Pornind de la modelul instruirii asistate definite ca proces, prezenta comunicare abordeaza aspecte ale conceptualizarii evaluarii in instruirea asistata, in contextul proiectarii psiho-pedagogice asistata de calculator, utilizand modelul dual al proiectarii colaborative.
Keywords: tehnologii interactive, tehnologii colaborative, infrastructura educationala, task
Oportunitati de comunicare in cadrul unui sit de e-learning BIBAK 283-292
  Mihaela Brut
Actualmente exista situri de e-learning foarte dezvoltate, oferind o multime de facilitati atat pentru studenti, cat si pentru profesori. In cele ce urmeaza vom descrie structura unui astfel de sit, propunand un mecanism de comunicare la nivelul sitului astfel incat fiecare student sa poata obtine o perspectiva asupra informatiilor furnizate in concordanta cu educatia, cultura si ariile sale de interes. Acest mecanism se bazeaza pe gestionarea dinamica a unei ontologii cu date despre studenti si pe diverse posibilitati de personalizare a interfetei.
Keywords: e-learning, comunicare, ontologii
Principii de proiectare si evaluare a interfetei unui mediu virtual de invatare BIBAK 293-303
  Violeta Ignuta; Andrei Foldi
Lucrarea de fata isi propune sa analizeze cateva criterii generale de realizare a interfetei unui mediu virtual de invatare. Principala teorie a invatarii abordata, Brain-Based Learning, este o teorie generala cu aplicabilitate si pentru un mediu virtual de invatare. Teoriile invatarii vor constitui cadrul conceptual pentru analiza si integrarea rezultatelor obtinute in urma studiilor de caz pe tema invatarii intr-un mediu virtual. O sumarizare a unor aspecte de proiectare a interfetelor pentru medii virtuale de invatare va fi prezentata la final.
Keywords: invatarea in medii virtuale, teorii ale invatarii
Dezvoltarea interfetei tutor in cadrul implementarii solutiei de e-learning uniSMART BIBAK 304-314
  Cristina Niculescu; Ana-Maria Marhan; Dan Grosu
Articolul prezinta dezvoltarea interfetei tutorului in cadrul realizarii solutiei UniSMART pentru instruire la distanta; aceasta solutie constituie obiectul activitatilor de cercetare aplicata si dezvoltare de software din proiectul INFOSOC cu acelasi nume. Sunt expuse faze ale dezvoltarii solutiei de e-learning, evidentiindu-se modelul pedagogic, arhitectura sistemului informatic, functiile actorilor principali din sistem, precum si proiectarea interfetei utilizator. Caracteristicile sistemului uniSMART se fac remarcate prin: accesul universal (tehnologia Web), extensibilitate (tehnologia de reprezentare a continutului instructional) si functionalitate (includerea instrumentelor de dezvoltare). Implementarea interfetei tutor permite dezvoltarea si managementul modulelor educationale, asigurand o metoda sistematica de a depozita cunostintele in scopul recuperarii lor ulterioare de catre potentialii beneficiari - studentii si profesorii diverselor forme de invatamant (universitar, postuniversitar, continuu).
Keywords: e-learning, structuri modulare didactice, obiecte educationale reutilizabile