HCI Bibliography Home | HCI Conferences | RoCHI Archive | Detailed Records | RefWorks | EndNote | Hide Abstracts
RoCHI Tables of Contents: 040506070809101112131415

Romanian National Conference of Human-Computer Interaction -- RoCHI 2005

Fullname:National Conference on Human-Computer Interaction -- RoCHI 2005
Editors:Horia D. Pitariu; Sabin Corneliu Buraga
Location:Cluj-Napoca, Romania
Dates:2005-Sep-15 to 2005-Sep-16
Publisher:ASCR Cluj-Napoca
Standard No:ISBN 973-7973-25-9; hcibib: RoCHI05
Papers:32
Pages:184
Links:Conference Home Page | SIGCHI Romania Home Page
Societatea informationala in spatiul bitosferei BIB vii-x
  Radu Munteanu; Ioan G. Tarnovan
O experienta de proiectare a unui sistem interactiv utilizand metoda DUTCH BIBAK 1-6
  Adriana Tarta; Horia D. Pitariu
Tehnologia informatica a fost larg adoptata in mai toate domeniile vietii cotidiene. Obisnuit, in proiectarea sistemelor accentul nu este pus pe utilizator si sarcinile sale. Noile tendinte in proiectarea sistemelor informatice se bazeaza pe analiza activitatii de munca. Prezentul articol face o descriere a aplicabilitatii metodei DUTCH in proiectarea sistemelor interactive si rezultatele unui studiu de caz.
Keywords: design, reliability, experimentation, human factors
O abordare bazata pe paternuri in proiectarea interfetei cu utilizatorul BIBAK 7-12
  Costin Pribeanu
In prezent exista o mare diversitate de prescriptii: standarde, principii, criterii, euristici, recomandari, paternuri si reguli de proiectare. Paternurile de proiectare se deosebesc de euristici si recomandari prin faptul ca specifica solutii ale unor probleme frecvent intalnite si nu doar prescriptii cu caracter izolat. In cadrul acestei lucrari ne propunem sa investigam si o alta utilizare a paternurilor de proiectare, ca paradigma de dezvoltare a interfetei om-calculator. In acest scop, vom ilustra abordarea cu doua paternuri de proiectare inlantuite, care constituie si un argument in favoarea proiectarii bazate pe sarcina a interfetei cu utilizatorul.
Keywords: paternuri, limbaje de paternuri, proiectare bazata pe sarcina
Un format de descriere a paternurilor pentru proiectarea bazata pe sarcina a interfetei cu utilizatorul BIBAK 13-16
  Costin Pribeanu
Orientarea pe solutie a paternurilor si inlantuirea lor de-a lungul unei scale de probleme, sugereaza utilizarea paternurilor si in dezvoltarea interfetei, in special in cazul abordarilor orientate pe model. In aceasta lucrare se prezinta un format de descriere a paternurilor de interfata pentru proiectarea bazata pe sarcina, un caz particular al orientarii pe model.
Keywords: proiectarea interfetei cu utilizatorul, limbaje de paternuri, proiectare bazata pe sarcina
Un model conceptual de evaluare a calitatii sistemelor de comert electronic BIBAK 17-20
  Alexandru Balog
In aceasta lucrare se propune un model conceptual pentru evaluarea calitatii sistemelor de comert electronic. Modelul are la baza fazele majore ale procesului decizional de cumparare si un ansamblu de criterii de evaluare grupate in trei categorii: calitatea sitului web, calitatea continutului si calitatea serviciului. Modelul este in curs de experimentare pentru sistemele de comert electronic de tip B2C (business to consumer).
Keywords: Measurement, Performance, Standardization
Aspecte ale proiectarii si implementarii interfetelor-utilizator destinate dispozitivelor mobile in contextul Web-ului semantic BIBAK 21-26
  Sabin Corneliu Buraga
In aceasta lucrare vom detalia o serie de aspecte privitoare la proiectarea si implementarea interfetelor-utilizator destinate dispozitivelor mobile (in special, a celor fara fir â wireless). Se propune o specificare, in termenii XML/RDF, a profilului unui dispozitiv mobil, in vederea unei proiectari si implementari independente de platforma a interfetei-utilizator. De asemenea, sunt prezentate cele mai importante reguli referitoare la proiectarea interfetelor aplicatiilor ruland pe dispozitive mobile.
Keywords: Design, Experimentation, Human Factors, Languages
O abordare bazata pe XML pentru instruirea automata a agentilor de interfata BIBAK 27-32
  Diana Gorea
In lucrare este propusa o solutie pentru stocarea arborilor de clasificare intr-o baza de date distribuita XML care poate fi consultata de catre agentii de interfata in procesul de invatare a acestora. Aceasta baza de date faciliteaza de fapt schimbul de experienta intre agentii de interfata, iar accesul la datele acesteia se realizeaza prin invocarea unor servicii Web oferite de mediile gazda ale agentilor.
Keywords: XML, agenti, clasificare, baze de date
Editarea vizuala a modelului de obiecte active BIBAK 33-36
  Tudor Groza; Dorian Gorgan
Lucrarea de fata isi propune sa ofere o solutie de editare vizuala a modelului de obiecte active. Editorul are ca scop asistarea utilizatorul in procesul de modelare a entitatilor active si pasive existente in aplicatiile din lumea reala. Eforturile principale in dezvoltarea acestuia s-au axat in special pe gasirea unei modalitati cat mai naturale de reprezentare a acestor entitati conform modelului obiectelor active. Prezenta a doua stiluri de modelare, atat vizuala, cat si textualô f, ofera utilizatorului flexibilitate. Pe parcursul intregii modelari, utilizatorul va fi indrumat, prin intermediul tehnicilor de interactiune folosite, inspre pastrarea consistentei modelului, dar si a fidelitatii acestuia fata de modelul teoretic. Rezultatul final va fi o specificatie in AOML (limbajul modelului obiectelor active) care va putea fi ulterior executata cu ajutorul unui proces executor.
Keywords: Modelare, entitati active, entitati pasive, tehnici vizuale
Comunicarea in modelul obiectelor active BIBAK 37-40
  Raluca Vartic; Dorian Gorgan
Modelul obiectelor active permite tratarea independenta a elementelor grafice ale unei aplicatii, folosind programarea orientata pe obiecte. Autonomia acestor elemente incurajeaza tratarea lor ca agenti intr-un sistem multi-agent. Pentru o colaborare si sincronizare adecvata, trebuie abordata problema modalitatii in care agentii comunica. Solutia propusa tine cont de tendintele in definirea de limbaje de comunicare intre agenti, dar si de caracteristicile particulare ale modelului obiectelor active.
Keywords: Agenti, comunicare, limbaj, grafica
Arhitectura unui sistem experimental de management de cunostinte, dedicat comunitatilor virtuale de cercetare BIBAK 41-46
  Cristina Niculescu
Lucrarea prezinta arhitectura modulara a unei platforme de lucru in colaborare, si anume a unui sistem experimental de management de cunostinte (KMES) pentru comunitatile virtuale de cercetare stiintifica. Sunt enuntate obiectivele sistemului experimental de management de cunostinte, precum si functiile specifice modulelor KMES care conlucreaza la atingerea acestor obiective. Platforma se adreseaza necesitatilor personalului institutiilor academice pentru imbunatatirea comunicarii, colaborarii si coordonarii, precum si a publicarii lucrarilor colective. Lucrul cu cunostinte implica invatarea continua, intr-un cadru tehnologic adecvat de creare si management de cunostinte.
Keywords: Algorithms, Management, Design, Security, Human Factors, Standardization, Languages
Weblog-ul -- instrument de facilitare a interactiunilor umane, utilizat in evaluarea on-line a interfetelor BIBAK 47-52
  Sabin Buraga
in aceasta lucrare se vor prezenta unele consideratii privitoare la rolul Weblog-urilor in cadrul comunitatilor de utilizatori. Materialul va detalia caracteristicile principale ale Weblog-urilor, considerate instrumente de facilitare a interactiunilor dintre persoane cu preocupari similare, insistandu-se asupra arhitecturii generale a unui sistem de management al Weblog-urilor. De asemenea, se vor pune la dispozitie rezultatele unui experiment referitor la folosirea unui sistem de Weblog-urilor pentru evaluarea in maniera on-line a interfetelor-utilizator.
Keywords: Weblog, comunitate on-line, evaluare a interfetei
Diferente de gender in utilizarea Internetului in cazul studentilor romani BIBAK 53-56
  Ioana Codoban
Articolul de fata prezinta rezultatele unui chestionar centrat asupra descrierii si analizarii diferentelor de gender in utilizarea Internetului pentru un esantion de studenti din Romania. Rezultatele demonstreaza diferente cu privire la timpul petrecut online/saptamana si cunostintele legate de Internet si PC.
Keywords: Digital divide, Diferente de gender, Studenti romani
Pagina gazda: o promisiune de fericire BIBAK 57-60
  Adrian Mihalache
Lucrarea examineaza traditiile culturale care inspira paginile gazda ale siturilor web. Stendhal a definit frumusetea ca fericire promisa. Situl web, prin pagina sa gazda, este menit sa seduca, atragand pe vizitator in adancimile sale. Adancimi factice, caci ele nu sunt formate decat din suprafete, din straturi suprapuse de pagini. Situl este locul fermecator care promite fericirea, punand capat nelinistii cautarii. Reusita lui consta in a-l determina pe celalalt sa ramana nemiscat si mut.
Keywords: ciberspatiu, sit web, calitate, structura, complexitate
Dezvoltarea modulara si extensibila a interfetelor Web BIBAK 61-66
  Cristian Frasinaru
In aceasta lucrare vom descrie la nivel conceptual elementele care trebuie luate in considerare pentru dezvoltarea eficienta a unei interfete Web, vom prezenta un model arhitectural modular si extensibil de construire a paginilor de prezentare ale unei aplicatii, precum si o implementare concreta oferita de tehnologia Struts Tiles.
Keywords: Aplicatii Web, Interfete Web, Struts, Tiles
Generarea dinamica a aplicatiilor VoiceXML din stiri RSS BIBAK 67-70
  Andrei Bautu; Elena Bautu
In aceasta lucrare vom prezenta o metoda pentru accesare de continut disponibil pe web (sub forma de stiri in format RSS) folosind limbajul VoiceXML 2.0. Metoda prezentata foloseste XSL Transformations pentru a genera in mod dinamic o aplicatie VoiceXML (conform standardului 2.0) pornind de la stirile preluare de pe un canal RSS. Aplicatia VoiceXML generatô f automat ofera facilitati specifice interfetelor vocale construite cu VoiceXML, precum legaturi, comenzi vocale si comenzi prin tonuri telefonice.
Keywords: VoiceXML, RSS, accesibilitate, interfata vocala
Interactiunea om-calculator in aplicatiile GIS pe platforme wireless BIBAK 71-74
  Tudor Borlea; Dorian Gorgan
Aceasta lucrare trateaza problema interactivitatii in aplicatiile GIS pe platforme wireless cu resurse limitate. Sunt prezentate problemele care apar in cursul procesarii si trasarii hartilor in format SVG pe terminale mobile, in condiô iile in care interactiunea cu utilizatorul este un plus de functionalitate neinclus in standardul SVGT.
Keywords: GIS, SVG, terminale wireless, interactivitate
Aplicatii Web-Mapping interactive folosind tehnologia SVG BIBAK 75-78
  Ovidiu Muresan; Dorian Gorgan
Aceasta lucrare trateaza problema cartografiei digitale in contextul noilor tehnologii web disponibile la ora actuala. Solutiile prezentate se bazeaza pe platforma TUGIS, dezvoltata in cadrul Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca. Se propune un set de extensii la aceasta platforma, care permite dezvoltarea aplicatiilor GIS interactive bazate pe tehnologii web suportand tehnici avansate de interactiune cu utilizatorul.
Keywords: Digital cartography, web mapping, SVG, User interfaces, Human-computer interaction
Gestiunea resurselor dinamice pe Web BIBAK 79-83
  Radu Cibotaru
Lucrarea propune un model de extensie a motoarelor de cautare, bazata pe componente Web. Are ca tinta partea dinamica a Web-ului. Extensia respectiva va permite motoarelor de cautare sa raspunda cererilor de interogare ce vizeaza informatii obtinute din surse dinamice.
Keywords: J2EE, componente Web (EJB), EJBQL, Java, Oracle
Interfata pentru o comunitate virtuala BIBAK 84-88
  Cosmin Varlan
in Internet apar periodic diverse comunitati de oameni avand preocupari comune. In aceasta lucrare, vom descrie o modalitate de organizare a unei comunitati Web la nivel conceptual, precum si un posibil design al unei interfete pentru o astfel de comunitate. Problemele care se pun sunt legate de gradul de implicarea a membrilor grupului in discutiile purtate, o diferentiere corecta a expertilor intr-o ierarhie.
Keywords: Interfata, Design, Comunitate Web, Flash
Realizarea interfetelor Web interactive folosind componente SVG BIBAK 89-92
  Sergiu Dumitriu; Marta Girdea; Catalin Hritcu
Aceasta lucrare prezinta SvgUP, o platforma open source pentru dezvoltarea de interfete Web interactive, care respecta standardele actuale si sunt realizate folosind componente grafice predefinite.
Keywords: Web Interfaces, Rich Internet Applications, GUI Components, SVG, JavaScript
Optimizarea timpilor de raspuns a siturilor Web dinamice BIBAK 93-96
  Stefan-Ciprian Tanasa
In aceasta lucrare vom prezenta o modalitate de optimizare a generarii continutului dinamic din punct de vedere al timpilor de raspuns la cererile catre serverele Web existente.
Keywords: Tehnologii Web, framework
MobiNET. Retele sociale digitale â o noua abordare din perspectiva interactiunii om-calculator BIBAK 97-102
  Mihai Alexandru Serea
Aceasta lucrare isi propune descrierea unei aplicatii ce reprezinta concretizarea unei noi abordari a subiectului interactiunii persoana-calculator, din perspectiva imbunatatirii interactiunii persoana-persoana, in contextul retelelor sociale digitale si al Web-ului semantic.
Keywords: Retele sociale digitale, Web semantic
E-learning: munca in echipe virtuale BIBAK 103-108
  Ioana David
Aceasta lucrare analizeaza impactul noilor tehnologii de comunicare (Internet) asupra muncii in echipa in programele de e-learning. Sunt studiate particularitati ale muncii in echipe virtuale â pentru proiecte educative, fiind surprinse in special aspecte legate de modalitatile de generare de idei si de luare de decizii caracteristice echipelor virtuale comparativ cu echipele de tip fata-in-fata.
Keywords: E-learning, echipe virtuale
Analiza comparativa a sistemelor de eLearning BIBAK 109-112
  Antoaneta Daniela Stroe
Lucrarea face o prezentare comparativa a ceea ce inseamna un sistem de management al invatarii (LMS) si un sistem de management al continutului invatarii (LCMS), accentuand faptul ca un sistem de eLearning trebuie sa le integreze pe amandoua, respectand in acelasi timp standardele actuale din domeniul eLearning. Problematica lucrarii este pe larg dezbatuta in lucrarile din domeniul pedagogiei eLearning-ului, din domeniul prezentarii tehnice a diverselor solutii de sisteme LMS si LCMS, precum si din domeniul implementarii standardelor de eLeaning. Totusi, in Romania, o prezentare comparativa, care doreste sa elucideze terminologic ce inseamna LMS si LCMS, atat de detaliata, este in premiera.
Keywords: sisteme de eLearning, standard, metadate, interactivitate, invatare
Personalizare si Learning Objects in Web-Based Learning BIBAK 113-116
  Gabriel Vonas
Doua subiecte extrem de fierbinti in domeniul web-based learning sunt: personalizarea si conceptul de learning object (LO). In articolul de fata discutam problematica factorilor pe baza carora interactiunea dintre cursant si continutul educational poate fi personalizata, precum si aspecte legate de descriptorii la nivel de metadate ai LO-urilor. Propunem o solutie de integrare a doua categorii noi de descriptori: obiective si prerechizite, sugerand si o solutie de agregare a acestor LO-uri in cursuri personalizate.
Keywords: Web-based learning; Learning objects; Obiective; Prerechizite; Personalizare
Spre un model general de evaluare in instruirea prin Internet BIBAK 117-122
  Daniel Paul; Andrea Dobrin
Scopul acestei lucrari este de a prezenta un model integrativ de evaluare, care ar putea fi aplicat programelor de instruire online, atat in context academic cat si organizational. Modelul de evaluare porneste de la un model general de instruire, sumarizat in prima parte a lucrarii. Modelul ia in considerare diferitii actori implicati intr-un program de instruire si scopurile vizate de evaluare, permitand selectia diferitelor obiecte care vor fi supuse evaluarii. Pentru fiecare obiect evaluat, modelul sugereaza pasii care trebuie parcursi in evaluare, in functie de stadiul de dezvoltare al programului.
Keywords: Evaluare, e-learning, instruire
Metode de referentiere si personalizare in invatamantul deschis la distanta BIBAK 123-128
  Mihaela Brut
In aceasta lucrare vom descrie cerintele unui portal pentru invatamantul deschis la distanta care sa respecte standardele CNEEA si sa ofere o abordare pedagogica a diverselor stiluri de invatare. Caracterul flexibil din punct de vedere pedagogic al sitului va fi conferit de dezvoltarea unei ontologii ingloband conceptele dezbatute de diversele discipline, si oferind incadrarea in context a fiecaruia, precum si oportunitati de abordare interdisciplinara.
Keywords: e-learning, stil de invatare, ontologii
Autorizarea bazata pe roluri utilizand interfete utilizator grafice in sisteme distribuite BIBAK 129-132
  Mihaela Ordean; Dorian Gorgan
Conceptul de roluri se utilizeaza in aplicatiile software de cel putin 30 de ani, dar abia in ultimii 15 ani autorizarea bazata pe roluri s-a dezvoltat. Conceptul modern RBAC (role-based access control) incapsuleaza toate aceste notiuni intr-un model unic in termenii de roluri si ierarhii de roluri, activarea rolurilor, si constrangeri asupra rolului/utilizator. Aceste constructii sunt comune in definitiile formale timpurii ale RBAC propuse de diversi autori (Ferraiolo 1995, Sandhu 1996, Nyachama 1994). Lucrarea exemplifica o implementare RBAC care controleaza accesul prin implementarea unor masini de stare utilizator in care fiecare stare are asociata o interfata utilizator. Declansarea unei tranzitii intre doua stari este realizata pe baza unui eveniment initiat de utilizator.
Keywords: Autorizare, RBAC, interfete utilizator
Texturarea omnidirectionala a unui avatar BIBAK 133-136
  Alexandrina Orzan; Jean-Marc Hasenfratz
Unul dintre scopurile graficii computationale este combinarea scenelor reale cu scene virtuale, pentru a obtine imagini tri-dimensionale ale unei realitati "imbunatatite". Obiectele reale sunt intai reconstruite pornind de la imaginile filmate in paralel de un numar de camere video, si apoi incluse in scene generate de calculator. Pentru a spori credibilitatea modelului recuperat, acesta trebuie sa aiba aspectul obiectului initial, facand astfel necesara texturarea geometriei 3D cu imaginile preluate de camerele video. Una din problemele texturarii cu imagini multiple este sa se decida in timp real care portiune a modelului 3D este vizibila de catre care camera. in acest articol, propunem un algoritm de texturare care incearca sa evite calcularea exacta a vizibilitatii in fiecare punct. Daca mai mult de 2 culori sunt disponibile pentru fiecare pixel, un test statistic permite excluderea culorilor indepartate de medie.
Keywords: Multi-video texturing, augmented reality
Utilizarea ontologiilor in brainstorming-ul electronic BIBAK 137-142
  Alexandra Galatescu; Taisia Greceanu
Lucrul si deciziile in echipe virtuale, precum si necesitatea reducerii traficului virtual impun o preocupare mai intensa si solutii noi pentru brainstorming-ul electronic. Aceasta lucrare abordeaza problema compararii si gruparii automate a ideilor. Se analizeaza posibilitatea utilizarii ontologiilor actuale cu caracteristici lingvistice in exprimarea si compararea ideilor si se exemplifica rezultatele autorilor in exprimarea si compararea ideilor cu ajutorul unei ontologii.
Keywords: brainstorming electronic, ontologii, limbaj natural
Operatia de taiere in sistemele de particule BIBAK 143-146
  Sorina Persa; Dorian Gorgan
Lucrarea de fata reprezinta o contributie la crearea mediilor interactive pentru realizarea design-ului vestimentar, prin extinderea unui motor grafic bazat pe un sistem de particule care permite simularea tesaturilor. Problemele tratate in aceasta lucrare se concentreaza asupra operatiei de taiere, cateva dintre subiectele abordate fiind modalitatile de efectuare a operatiei de taiere a tesaturilor, tehnicile de interactiune utilizabile in procesul de taiere si implicatiile acestora precum si modelarea procesului de distrugere a constrangerii dintre doua particule in operatia de taiere.
Keywords: Sistem de particule, taiere, simulare, constrangere, interactiune
Detectia mainii intr-o scena incarcata de obiecte, in scopul recunoasterii gesturilor BIBAK 147-150
  Delia Mitrea; Sergiu Nedevschi; Dorian Gorgan
Detectia vizuala a mainii, intr-o scena incarcata de obiecte, este o etapa importanta in scopul recunoasterii gesturilor, in contextul unei interfete multimodale ce implica mijloace de interactiune naturala cu utilizatorul. Problema este aceea de a distinge, in timp real, obiectul cautat fata de fond si fata de celelalte obiecte din scena, indiferent de pozitia sa si de conditiile de iluminare, respectiv de acoperirile cu alte obiecte. Se va adopta o metoda robusta bazata pe caracteristici de textura, culoare si forma.
Keywords: decor multi-modal, scena naturala, invarianta vizuala, detectia mainii, gesturi